Sivut

sunnuntai 8. tammikuuta 2017

Ajokortin uusiminen

Kaliforniassa ajokortti on voimassa 5 vuotta, seuraavaan syntymäpäivään saakka. Eli jos ensimmäisen täkäläisen ajokortin on saanut vaikka toukokuussa ja syntymäpäivä on huhtikuussa, on kortti voimassa vain himpun yli 4 vuotta. Koska meillä tulee maaliskuussa täällä oloa täyteen 5 vuotta (!!), on tämä ajokortin uusiminenkin tullut tässä eteen. 

Normitilanteessa (kuten esimerkiksi puolison kohdalla) DMV:ltä (Department of Motor Vehicles) tulee kirje ja uusintaohjeet kotiin ja kortin voi uusia joko lähettämällä sen lapun ja shekin Kalifornian DMV:lle tai kirjautua niiden nettipalveluun ja uusia ja maksaa sen siellä. Suhteellisen kivuton ja helppo toimenpide. Uusi ajokortti tulee sitten postissa parin viikon päästä.

Ja sitten on ne säätämistapaukset, kuten allekirjoittaneella. Mun nimessäni on väliviiva, sanotaan nyt vaikka Hanna-Maija (*nimi muutettu). Kun tänne muutettiin ja hain ensimmäisen ajokorttini, niin hain sen näyttämällä suomalaista passiani ja ajokorttiani. Silloin jo ajokortin kanssa oli vähän säätöä, koska se niitten järjestelmä "ei tue väliviivoja" ja se virkailija sanoi, että hänen pitää sitten jatkossa joka uusimiskerralla lisätä se väliviiva sinne käsin. Noh, myöhemmin tuli se mun Green Card -korttini (oleskelu- ja työlupa siis) ja siinä se mun nimi olikin sitten kirjoitettu ilman väliviivaa erikseen, eli muotoon Hanna Maija. Mä olin tietty joka paperiin sitä ennen kirjoittanut nimeni väliviivalla, ja olen sitä tapaa jatkanutkin, vaikka siinä Green Cardissa on ollut se erikseen. Jossain eri virastoissa tms. ovatkin sanoneet, että "ai sun nimelläsi on tällainen eurooppalainen kirjoitusmuoto". Ja kun näitä tarkemmin katselee, niin ei näillä amerikkalaisilla näytä kyllä olevan väliviivalla kirjoitettuja kaksoisnimiä, niin etu- kuin sukunimiäkään, vaan ne on kirjoitettu aina vaan erikseen. Noh. Olen siten tyytyväisenä ollut tähän asti väliviivalla lähes kaikkialla muualla kuin siinä GC:ssä. Sitten mulle tuli sieltä DMV:ltä kirje, että mun ajokortti pitäis uusia. Noh, kirjauduin sinne nettipalveluun, mutta siellä se mun nimi olikin sitten kirjoitettuna yhteen, eli se oli muuttunut Hannamaijaksi. Eikä siellä ollut mitään paikkaa, missä sen voi muuttaa. Ja oikeasti mulla ei kyllä voi olla tietoja tän maan järjestelmissä kolmella eri nimellä, joten pakkohan se oli muuttaa. Ja DMV on ehkä kaikkein v-mäisin pulju täällä hoitaa mitään, ja aina menee säätämiseksi, joten en ollut kauhean innoissani, että tämä vaatii ekstraselvittelyä. Lähdin seuraavana päivänä töistä ajoissa (eli pidin ihan minilounastunnin), että ehdin hoitamaan asiaa heidän puhelinpalvelussa kanssa ennen klo 17. Odottelin siinä jonotusmusiikkia 45 minuuttia vain saadakseni vastauksen, että eivät enää tue väliviivaa eivätkä voi vaihtaa mun nimeä puhelimessa. Siis sitä nimeä, jonka olivat oma-aloitteisesti itse siellä vaihtaneet nyt yhdeksi nimeksi. Ainoa vaihtoehto on siis mennä itse sinne DMV:n toimistolle asiaa hoitamaan. 

Jos DMV:lle menee ilman ajanvarausta, niin siellä saattaa joutua olemaan jonossa jopa tunteja, joten yritin katsella, että onko meidän lähimmälle DMV:lle varattavissa jotain aamu- tai iltapäiväaikoja, ettei tarvitse lähteä kesken työpäivän hoitamaan tätä asiaa. Se niitten varaussysteemi ei kyllä ole mikään käytettävyyden riemuvoitto. Siitä ei mitenkään näe, että mitä aikoja siellä on vapaana. Siihen vaan valitaan joku päivä ja haluttu aika ja sitten se kertoo, ettei se ole vapaana, mutta joku klo 12.30 aika kaksi viikkoa myöhemmin on ensimmäinen vapaa aika. Sitten kun yrität katsoa sille päivälle, jolloin oli joku vapaa aika tai sen jälkeen, niin se antaa taas jonkun ihan muun ajan. Löysin jo jonkun yhden ajan, joka olisi ollut joskus klo 15 paikkeilla ja yritin varata sitä, mutta mun tunnus oli jotenkin jumiutunut ja jouduin tekemään uuden tunnuksen. Eikä sitä vapaata aikaa tietty enää sen jälkeen ollut saatavilla. Lopulta onnistuin saamaan jouluaatonaatolle ajan kello yhdeksäksi. Ko. päivä kun sattui vielä olemaan töistä vapaa, niin eikun siihen sitten. Kun päivä koitti ja saavuin sitten paikalle vähän ennen yhdeksää, niin siellä oli ainakin 50 ihmistä jonossa siihen ei-ajanvarausta jonoon. Muutama muukin oli vissiin päättänyt käyttää vapaapäivänsä asioiden hoitoon. Mä en kyllä tajua, että miksi sinne puljuun on niin vaikea saada niitä aikoja ajanvarauksella, luulisi niittenkin työn olevan helpompaa siten. No, ensimmäisen tiskin elämäänsä kyllästyneen rouvan tiskiltä päästyäni sinne itse asian käsittelijänä tiskille se itse asian hoitaminen ei kauaa vienyt, uusi kuva piti kyllä kanssa ajokorttiin kyllä sitten eri tiskillä otattaa, kun kerran tehtiin muutoksia tietoihin, mutta muuten se sujui ihan joustavasti. Pääsin itse asiassa siihen tiskille jo vähän ennen sitä varattua aikaani ja olin ulkona sieltä toimistolta jo ennen kello yhdeksää, jolloin mun ajan piti olla. Ens kerralla sitten toivottavasti tuo uusinta sujuu sitten jo vähän jouhevammin, koska oikeasti tuon puljun toimintatavat ja asiakaspalvelu ei ole siitä sujuvimmasta päästä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti