Sivut

sunnuntai 12. lokakuuta 2014

Ajokorttia hankkimassa

Meidän perheen teini on jo jokunen aika sitten ylittänyt maagisen 15,5 vuoden rajan. Täällä ajokortin siis voi saada 16-vuotiaana, mutta harjoittelun korttia varten voi aloittaa 6 kk aiemmin. Alle 18-vuotiaan ajokortin hankintaprosessi on vähän eri kuin 18 vuotta jo täyttäneen, mutta Suomeen verrattuna jokseensakin erilainen, ja halvempi, prosessi.

Ensimmäiseksi on läpäistävä DMV:n järjestämä kirjallinen testi. Alle 18-vuotiaan on ennen sitä suoritettava teoriakurssi, joka täällä yleisesti on nettikurssi. En jaksanut sen kummemmin selvitellä, joten kun näin Grouponissa jonkun firman tarjoavan kurssin 15 dollarilla tuossa jo vähän aiemmin, niin ostin sen pois. Teini kävi kurssin ja sen harjoituskokeen ja sai postitse todistuksen suorituksesta. Kyseinen paperi pitää olla, että pääsee sinne oikeaan kirjalliseen kokeeseen.

DMV on ehkä byrokraattisimpia paikkoja täällä, ja siellä jonot on yleensä pitkiä. Yritettiin varata DMV:lle aikaa teinin kirjalliseen kokeeseen, mutta seuraava vapaa aika olisi n. kuukauden päästä. Eli päätettiin mennä jonottamaan. Tuntihan siinä aina ihan kevyesti menee.. Sen jälkeen kun ite kokeessa n. 2,5 vuotta sitten kävin, koe on muuttunut tietokoneella tehtäväksi. Monivalintatesti se on edelleen. Mulla oli muistaakseni silloin 36 kysymystä, mutta teinillä oli joku teinin kysymyspatteristo eli 46 kysymystä. Valokuvauksen ja hyväksytysti läpimenneen testin jälkeen käteen tuli kasa paperia, eli harjoitteluajokortti.

Ennen kuin alle 18-vuotias rattiin oikeasti pääsee, pitää käydä autokoulussa 2 tunnin ajotunnilla. Sen jälkeen saa ajaa vanhemman (tai kenen tahansa yli 25-vuotiaan kanssa). Kortin saadakseen harjoitteluluvalla pitää olla ajanut 6 kk, 50 tuntia, joista 10 tuntia pimeällä, ja lisäksi 6 tuntia autokoulussa. Autokoulun tunnit on 2 h kerrallaan, n. 2 kk välein ja suosituksena, että omaa ajoharjoittelua välillä n. 15 tuntia. Autokoulun autossa opettajalla on oma jarrupolkimensa, mutta omaan autoon sellaista ei kuulu tai saakaan asentaa. Teini on ekan 2 tuntiaan ajanut ja saa nyt ajaa meidän valvonnassa.

Kustannuksia kortille tulee siis minimissään n. 400 taalaa. Autokoulujen hinnoissa voi olla hintaeroja, mutta otettiin toi teinin koulua lähin, joten perustan hinnan nyt siihen. Verkkokurssi siis maksoi 15$, DMV:n maksu 33$ (sis. kirjalliset ja ajokokeen/t) ja autokoulun peruspaketti 355 $. Auton vakuutusten hinta nousee tietty ihan pilviin, kun sen oikean kortin saa, mutta nyt harjoitteluluvalla vakuutusmaksu pysyy ihan normaalina. Jotain alennuksia myöhemmin vakuutusmaksusta saa, jos teinin kouluaineiden keskiarvo on 3 tai yli ja myös jos suorittaa teinin turvallisen ajon nettikurssin.

Eikun autolla ajelemaan nyt sitten vaan.

2 kommenttia:

  1. Onneksi oma kortti on jo taskussa, alkaisi entisestään potuttamaan nämä Suomen säännöt ja hinnat. Tai no, potuttaa ne silti.

    Viimeksi kun korttiin ajoin B-luokan, kertyi sille pelkkien pakollisten tuntien jälkeen ihan muhkea hinta, lähes tuhat euroa. Ja nykyään ajettuna se moottoripyöräkortti aiheuttaisi sen, ettei myöskään AC-kortti olisi voimassa kuin sen viisi vuotta kerrallaan.

    Kannattaa todellakin hankkia se ajokortti muualla kuin Suomessa.

    VastaaPoista
  2. Joo en todellakaan ihmettele, miksi vaihto-oppilaaksi lähtevät usein ajavat korttinsa täällä.

    Tietty täällä auto on niin tarpeellinen, suuria kaupunkeja lukuunottamatta julkinen liikenne ei mene joka paikkaan ja välimatkat pitkiä. Joten ajokortti on vähän niinkuin pakollinen ja kansalaisoikeus melkein. Melkoinen meteli varmaan nousisi, jos kustannukset näistä hinnoista nousisivat reippaasti.

    Silti en tajua, että miksi ilmeisesti edelleen teoriatunnit Suomessa voi suorittaa vaan takamusta penkissä kuluttamalla. Täällä ainakin tuo verkkokurssi testeineen ja kokeineen oli kaikin puolin hyvä ja hyödyllinen.

    VastaaPoista