Sivut

maanantai 23. helmikuuta 2015

Vanhalla orjaplantaasilla - Evergreen plantation, Wallace, Louisiana

Ok. I am trying something new here. Since I know that there are some my Non-Finnish speaking friends out there trying to read this and that the Google translator is not very useful with Finnish, some parts of the text will be in English. The text will still be in Finnish. But for the travel post, the picture captions are also in English. I hope you enjoy reading about our travels this way.

Matkan suunnittelu jäi vähän viime tippaan kaiken muun alkuvuoden häsläyksen jäljiltä. Lainasin kirjastosta pari New Orleans -kirjaa ja totesimme, että Mardi Gras -hulinoiden lisäksi seudulla on vanhoja (orja)plantaaseja ja soita, joten ne pitää nähdä. Ensimmäisenä päivänä Jacksonista etelään päätimme sitten vierailla yhdellä plantaasilla. Koko Mississippi-joen vierus on täällä ollut aikoinaan täynnä plantaaseja. Siksi tätä aluetta kutsutaankin edelleen nimellä "Plantation Country" ("plantaasimaa" noin niinkuin vapaasti suomennettuna). Tehtiin puolison kanssa työnjako ja hän valitsi plantaasin ja suon ja minä sitten tein ne muut taustatyöt paikkojen suhteen.

Tämä rakennus oli plantaasitien alussa, en muista enää paikan nimeä, mutta paikassa oli kokoontumistilat ja joitain vanhan ajan esineistöä. / Here is a picture from a site where the Plantation Country begins. Painting reflecting the old south.

Kohteeksi valikoitui sitten Evergreenin kreoliplantaasi. Se on yksi suurimmista alueella jäljellä olevista plantaaseista, joka on julistettu historialliseksi muistomerkiksi. Plantaasi on edelleen toimiva sokeriplantaasi, kuten se on ollut jo historian saatossa. Jos nyt muistan oikein, niin omistaja oli alunperin saksalainen perhe. Sitten omistajaksi tuli perheen tytär ja hänen ranskalainen miehensä, sukunimeltään Bechnel. Heidän poikansa Pierre Bechnel rakennutti tilan rakennukset siihen kuntoon kuin ne ovat nyt. Pierre oli tykästynyt 1800-luvun kreikkalaiseen arkkitehtuuriin ja halusi tilansa olevan kyseisen arkkitehtuurin mukaisesti rakennettu. Tähän rakennustyyliin kuuluu symmetrisyys, joten päärakennuksen molemmin puolin on symmetrisesti samanlaiset rakennukset: keittiö ja keittiöorjien rakennus, garconnairet eli poikamiesten talot ja tallit. Itse päärakennus näyttää kaksikerroksiselta, mitä se ei oikeasti ole. Alueen talot pitää tulvivan Mississippin vuoksi rakentaa pylväiden päälle (sellaisten tiilipylväiden päällä ovat kaikki uudetkin talot) ja asuinhuoneet ovat siis selkeästi maanpinnan yläpuolella. Pierre rakennutti taloonsa seinät niin, että se näytti olevan kaksikerroksinen. Oikeasti alakerrassa ei ole ollut mitään, vaan kaksi makuuhuonetta ja oleskelutila ovat yläkerrassa. Myöhemmin taloon on rakennettu alakertaan keittiö ja aulaan on laitettu huonekaluja, mutta oikeasti keittiö on ollut jo palovaarankin vuoksi erillisessä rakennuksessa riittävän kaukana päärakennuksesta. Näin paljon rakennuksia on tietenkin näyttänyt siltä, että tilan omistaja on älyttömän rikas, mutta oikeasti Pierre teki lopulta konkurssin, kun kreikkalaisen tyylin vaatimusten mukaisesti rakennusten piti olla aina peilikuvana toinen kappale, eikä Pierrellä olisi ollut tähän oikeasti varaa.

Vanha kartta, joka näyttää Mississippi-joen varrella olevat plantaasit. Alunperin plantaasit olivat suunnilleen samankokoisia, mutta kreoliperheet olivat suuria, yleisesti jopa 10-lapsisia. Kun sitten perinnönjaossa tila piti aina jakaa tasan, tuli tiloista melkoisen pieniä. Täällä ei ollut käytössä laki, jonka mukaan vain vanhin poika olisi perinyt tilan. /
This is a map of the old plantations along the Mississippi river. Originally all the plantations were about the same size. The creole families had a lot of children and after the father died the land was split equally to all the children, not just passed to the eldest son, so some of the plantations were quite small afterwards.
Nämä floridansuosypressipuut (toivottavasti oikea luokitus nyt näille) ovat todennäköisesti todistaneet aikaa, jolloin plantaasi on ollut orjaplantaasi. Nämä kasvavat jopa satoja vuosia. Oksilla roikkuva espanjansammal puolestaan kertoo ilman laadun puhtaudesta. /
Part of the plantation and the sides of the plantation roads are full of bald sypressess, covered with Spanish moss. There trees might have been there already when the slaves were working on the plantation. The moss tells you that the air is clean and there is not a lot of pollution in the air here. In real life these were just beautiful. You cannot catch the whole beauty in to the pics, unfortunately.
Evergreen-plantaasi, talon takaosa ja pihan labyrintti. /
The back of the house and the French parterre, the labyrinth is not showing well on this picture though.
Tämä keittiörakennuksen uuni tai takka, millä nimellä sitten haluaakin kutsua, on alkuperäinen. Keittiöorjat ovat työskennelleet täällä päivät pitkät. Kesällä lämpötila nousee älyttömiin lukemiin ja pitkissä puuvillahameissaan työskennelleistä keittiöorjista onkin osa kokenut täällä kovan kohtalon. Tuleen syttynyt hame on aiheuttanut pahoja palovammoja, kesän ja tulen kuumuus taas lämpöhalvauksia ja useita kuolemia. /
This is the original kitchen in a separate building. The previous kitchen building actually was destroyed by a fire and this one was built further away from the building. The fire on the kitchen owen was on the whole day and in the summer the heat in this building can reach unbelievable levels. So unfortunately some of the kitchen slaves died from heat exhaustion here. The slaves also had a long cotton dress that easily catched fire and the kitchen slaves suffered from really bad burns.
Sypressi, labyrinttia ja keittiöorjien asumus. /
Bald cypress with spanish moss, French parterre and the living quarters of the kitchen slaves.
Evergreen-plantaasin päätalo etupuolelta kuvattuna. Meille selvisi vasta itse asiassa pari päivää myöhemmin, kun googlailin lisätietoja, että plantaasilla on kuvattu joitain kohtauksia Django Unchained -elokuvaan. Tämä talo ja nämä portaat, kuten muissa kuvissa näkyvät orjatalot, näkyvät itse elokuvassakin. Katsokaapa vaikka sillä silmällä. /
The main house of Evergreen plantation. It looks like a big house, but actually it´s not. It is a 3 bedroom house. Pierre Becnel, who inherited the house, remodeled the house and the other buildings in the 1830´s. All the houses here are built on poles, because of the flood water from Mississippi coming to the plantations yearly. So the actual living quarters are in the upstairs, the downstairs is just empty space. Or it used to be. Now there is a kitchen that was built later and some furniture, but in Pierre´s time, it was just empty space. But the extra walls make it look bigger and the bigger the house the richer the owner. So everyone thought that Pierre was a really rich man. Actually he was not that rich and he had to file a bankruptcy after building all the buildings on the plantation... Oh, and only later we learned that parts of the movie Django Unchained was shot here. You can actually see this house with the stairs (and some of the slave houses) in the movie. Just check yourself!
Kuva on vähän vinossa, mutta tässä näkee osittain tuon aiemmin mainitsemani kreikkalaisen tyylin, eli molemmin puolin taloa on symmetrisesti samanlaiset rakennukset. Nuo kaksikerroksiset rakennukset ovat garconnairesia, joihin siis kreoliperheen pojat lähetettiin 14-vuotiaina, koska teinipojat eivät enää voineet asua päätalossa yhdessä tyttöjen kanssa. /
The picture is a bit crooked, but anyways. Here you can see most of the buildings surrounding the main house. Pierre Becnel was a fan of Greek revival architechture and he wanted to build his plantation houses according to it. That means you have to have total symmetry. So there is two of every buildings, one on either side of the main house. That is why there is a kitchen and the domestic slave house, the milking barn, the stables and two garconnaires. The garconnaires are the living quarters for the young creole boys. At the age of 14 the creole boys could no longer live in the main house with the girls, so they were sent to live in the garconnaires until they got married. 
Päätie plantaasille kauniiden sypressipuiden välissä. /
The beautiful main road to the plantation. 
Mutta ei enää niin kaunis, ainakaan historialtaan tähän suuntaan tietä. Tässä ovat orjatalot. 22 kaikkiaan. Näissä siis ovat asuneet tilan orjat, joita on perheen koosta ja vuodesta riippuen ollut ainakin yli sata. Nämä siis vilahtavat myös Django Unchained -elokuvassa. /
And the not-so-beautiful road when looking to the other way. At least the history is not. Here are the 22 slave houses where the slaves that worked on this sugar plantation lived. Depending of the size of the owner family and a year, there were at least 100 slaves in this plantation at the same time. Some years even more. 
Orjatalo. Tilan orjat tulivat alkuun pitkälti Haitista. Talon ovista näkee vielä, että ne on orjien toimesta maalattu siniseksi, punaiseksi ja keltaiseksi. Nämä ovat olleet haitilainen tapa koristaa taloaa. Miten kurjaa ja kamalaa elämä on täällä ollutkin, on mukana tuotu jotain omasta maasta ja koettu tarpeelliseksi koristella asuinpaikka oman kultturin mukaisesti./
This is one of the slave houses. You can still see the doors painted. The houses have their doors painted with blue, red and yellow. The early slaves in the plantation came from Haiti and these are the traditional colors how to decorate your house. The slaves wanted to have something to remind them from their culture and make this their home. Not surely an ideal home, though.  
Osa omaisuuslistaa. Isännän kuoleman jälkeen kaikki orjat listattiin omaisuusluetteloon. Arvo määräytyi orjan työkunnon ja työtehtävien mukaan, alaikäiset lapset laskettiin aina mukaan äidin arvoon. Louisianan Code Noirin, eli orjalain, mukaan lapsia ei saanut erottaa äidistään. Orjalaista löytyy myös muita orjia suojelevia kohtia, eri asia sitten oli, että noudatettiinko niitä aina. /
Some pages from the inventory of property that was conducted when the owner died. The value of a slave was determined based on the condition and what kind of work he/she was capable of doing. The children were always valued with their mother since the Louisiana Code Noir (the Code Black) prohibited children taken away from their mother. The Code Noir had all the rules how to treat slaves.

On sitten aikoinaan katsellut Tuulen viemää tai Patric Swayzen tähdittämää Jaettu maa (North and South) -minisarjaa tai Django Unchained elokuvaa (itselläni on vielä katsomatta 12 years a slave -elokuva), niin kyllä täällä paikan päällä oleminen saa historian ihan omiin mittaluokkiinsa. Nykyisin sokeriplantaasilla näyttivät työskentelevän pääasiassa isot koneet, joita työmiehet ohjasivat. Mikä ero vanhaan tilan historiaan. Kyllä veti hiljaiseksi. Ei voi muuta sanoa.

Lisätietoja plantaaseista / more info:
http://neworleansplantationcountry.com
http://evergreenplantation.org


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti