Sivut

maanantai 16. joulukuuta 2013

Akkujen latailua

En sitten tiedä, että onko tällainen lämmin ilmasto noiden autojen akkujen nopeampi surma, vaiko mitä. Toisesta autosta loppui akku edelliskesänä kaupan pihalle. Oltiin käyty nopeasti kaupassa ja kun tultiin takaisin parkkikselle, niin auto ei pihahtanutkaan. Onneksi olemme AAA:n jäseniä ja sinne soittamalla tuli sitten kaverit paikalle. Olisivat joko käynnistäneet kaapeleilla, että olisimme voineet ajaa korjaamolle tai vaihtaa akun siinä saman tien. Päädyimme silloin jälkimmäiseen, koska meillä ei ollut aikaa odotella uudestaan huollossa ja olimme viikonloppuna lähdössä ajelemaan vuorille. Onneksi siis akku petti siinä kaupan pihassa, eikä keskellä ei mitään. 50 min soitosta AAA:lle lähdimme ajamaan kaupan pihasta uuden akun kanssa. Akku piti maksaa, työt ja paikallesaapuminen eivät maksaneet mitään. Nopsasti sujui. Onneksi autossa ei ollut mitään nopeastipilaantuvaa. Odotellessa piti kuitenkin käydä ostamassa lisää juotavaa ja jäätelöä, sillä lämpötila oli kuitenkin +30C:n paikkeilla.

Toinen automme on hybridi ja se sitten teki saman tempun nyt marraskuussa puolison työpaikan pihalle. AAA:n kaveri kävi tällä kertaa käynnistämässä auton. Sanoivat, että akun pitäisi latautua sitten uudestaan. Jos näin ei kävisi, saattaisi olla, että ongelma onkin siinä hybridiakussa. Ja sen vaihtaminen onkin sitten vähän kalliimpi lysti. Auto toimi moitteetta parisen viikkoa, kunnes olimme lähdössä sillä asioille. Se ei inahtanutkaan autotallissa. Nyt kun on jo melkoisen pimeää ja autotallissa ei ole valoa, olikin vähän isompi projekti saada auto ensin pois tallista ja sitten käynnistettyä. Puoliso käynnisti itse kaapeleilla. Nekin näytti olevan jotkut kertakäyttökaapelit, kahva katkesi heti kättelyssä. Ja ennen kuin toteatte, että sellaista roinaa ne siellä USA:ssa myy, niin nämä kaapelit oli ostettu Suomesta. Niitä ei vaan ei oltu koskaan ennen tarvittu. Auto saatiin kuin saatiinkin huoltoon ja akun vaihtaminen ei olisi ollut iso homma. Kävi kuitenkin ilmi, että autoon piti tehdä pari recall-korjausta ja auto jäi sitten huoltoon päiväksi. Seuraavana päivänä sitten oli uusi akku ja muutkin korjaukset tehty. Ja taas voi ajella toistaiseksi.

Näiden jälkeen ollaan mietitty, josko pitäisi ottaa siitä AAA:n jäsenyydestä se parempi ja vähän kalliimpi versio. Tolla perusjäsenyydellä esimerkiksi ilmaista hinausta saa 5 mailia, joka ei tuolla keskellä ei-mitään riitä mihinkään. Paremmalla jäsenyydellä matka taitaa 100 mailia. Tämä nyt tietty taas unohtuu johonkin takaraivoon, kun akut on nyt vaihdettu ja niillä voi taas sen kolmisen vuotta körötellä.

Jälkimmäisen auton akkuongelmien aikaan on tullut vähän latailtua omiakin akkuja. Puolisolla ja itsellä on ollut pitkäkestoinen flunssa (influenssa?), joka on jatkuvan yskimisen ja räkimisen lisäksi sisältänyt vatsataudin. Flunssa alkaa helpottaa, mutta kyllä muutama päivä on mennyt omia akkuja lataillessa sohvalla maatessa, että saa levättyä ja päästyä taas normirutiiniin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti