Sivut

keskiviikko 11. syyskuuta 2013

STAR-testit

Kolmisen viikkoa sitten kolahti postiluukkuun viime kevään STAR-testin tulokset. USA:n ja Suomen koulutusjärjestelmiä vertailtaessa usein nostetaan esille tämä paikallinen tapa testata lapset kerran vuodessa valtakunnallisesti. STAR-testi on käsittääkseni Kaliforniassa käytetty testi tähän tarkoitukseen (muissa osavaltioissa lienee omansa, en ole varma). Testitulosten perusteella seurataan, miten kouluilla menee. STAR-testin tulokset jaetaan viiteen tasoon, jotka ovat karkeasti suomennettuna: edistynyt, taitava, perustaso, alle perustason ja huomattavasti alle perustason. Valtakunnallisena tavoitteena on, että pääosa lapsista sijoittuisi tasoille edistynyt ja taitava. Oppilaiden tason, eli kuinka hyvin kyseisen luokan oppimäärä on hallussa, testit toimivat myös koulupiirien rahoituksen pohjana. Ainakin minulle on kerrottu, että mitä paremmin koulu menestyy, sitä enemmän se saa myös osavaltion rahoitusta. Siitä syystä siis hyvät koulut keskittyvät tietyille alueille, kun vanhemmat haluavat lapsensa hyvin pärjäävään kouluun. Asuntojen hintataso alueilla nousee, koulut saavat enemmän rahaa (ainakin tällä alueella 10% vuosittaisesta kiinteistöverosta on korvamerkitty ja ohjataan koulupiirin tuloiksi) ja varakkaat vanhemmat ovat valmiimpia lahjoittamaan enemmän alueen kouluille, joten kouluilla on enemmän esimerkiksi taideaineiden ja urheilun opetusryhmiä, pienemmät oppilasryhmät ja koulupiiri vetää koulutetumpaa opettajaväkeä. Tämä on yksi niistä syistä, jotka täällä johtavat koulujen välisiin tasoeroihin.

STAR-testit järjestetään aina keväisin. Meidän perheen teinikin teki ensimmäisen STAR-testinsä parisen viikkoa tänne muuttomme jälkeen viime vuonna. Ne testitulokset on varmaan siirretty johonkin Ö-mappiin pois keskiarvoa pilaamasta, koska meille asti ei tuloksia koskaan tullut.. Tänä keväänä kuitenkin tilanne oli jo ihan eri ja syksyllä kolahti tosiaan tulokset postilaatikkoon. Ihan mukavasti olivat teinin osalta menneet. Englannin kielen tasokin oli taitava-tasolla, joka oli iloinen yllätys. Teinin mukaan opettajat tietävät pisteet ja tulokset jo heti keväällä testin jälkeen, joten testitulos on voinut olla se yksi määräävämpi syy teinin siirtoon normaaliin englannin opetukseen tänä syksystä lähtien. Muita testattavia alueita ovat matematiikka, science (luonnontieteet) ja historia. Niissäkin tulokset olivat teinin osalta oikein hyviä. Koulun arvosteluunhan nämä testit eivät siis vaikuta, vaan oppiaineen arvosana määräytyy opettajan pitämien testien, kokeiden, projektien ja mm. kotitehtävien perusteella.

Jonkun verran vilkaisin tulosten koontilistoja ja kyllähän siellä eri alueilla jossain määrin erilaisia tuloksia näytti olevan. Tuloksia voi tarkastella täältä. Tuloksia voi tarkastella niin countyn, koulupiirin kuin oppiaineen tai etnisyyden tai vanhempien koulutustason mukaan. Lyhyelläkin kurkkauksella näkee tasoerot esimerkiksi matematiikassa eri etnisten ryhmien välillä. Aasialaiset ja varsinkin kiinalaiset täällä näyttävät painottavan kovasti juuri matematiikan ja luonnontieteidenkin taitoja. Ilmeisesti se joltain osin kannattaakin, sillä teinin viime vuotisista luokkakavereista yksi lapsi oli kuulemma tehnyt jo viime vuonna (eli 8. luokalla) collegeen vaadittavan SAT-testin ja pääsi tuloksillaan suoraan arvostettuun yliopistoon, eli hyppäsi siis koko nelivuotisen high schoolin yli... Noh, jokainen pystyy itse tekemään tuolta STAR-testin tulostaulukoista päätelmänsä tulosten jakautumisesta, etten ala tässä tekemään mitään rotuprofilointia tai analyysia vanhempien koulutustason vaikutuksesta arvosanoihin. Mutta täällä ne ovat ihan yleisesti puheenaiheita ja onhan täällä esimerkiksi yliopistoihin ollut pitkään kiintiöitä eri etnisille ryhmille.

Kaliforniassa ollaan suunnittelemassa ainakin matematiikan ja englannin osalta uudenlaiseen testaukseen siirtymistä, joissa testattaisiin enemmän mielekästä oppimista, eikä niinkään ulkoaopittuja tietoja monivalintatehtävillä. Samalla testit myös siirtyisivät paperitesteistä internet-pohjaisiksi. Systeemiä kuulemma testataan jo tänä vuonna joissain kouluissa. Tänään juuri lehdessä oli juttua, että jos STAR-testin sijaan teetetään jatkossa vain tätä uutta testiä, se uhkaa koulujen rahoitusta. Liittovaltion määräyksestä valtakunnallisia testejä on järjestettävä ja liittovaltio rahoittaa noin 5% osavaltioiden koulutusmenoista, joten kukaan ei kait oikein tiedä, mikä STAR-testien kohtalo on jatkossa. Se kait sitten jää nähtäväksi, että mitä testejä keväällä teinin pitää suorittaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti