Sivut

sunnuntai 18. elokuuta 2013

Sopimusten tekoa, uusimista ja palvelujen tilaamista

Tässä pitkin kevättä ja kesää on tullut eteen kaikenlaisia määräaikoja, joten vanhoja sopimuksia on pitänyt uusia tai solmia parempia.

Keväällä ensimmäisenä eteen tuli vuokrasopimuksen uusiminen. Täällä vuokrasopimukset on yleensä määräaikaisia (yleensä 6 kk tai 12 kk), jolloin sopimuksessa sovitaan vuokrahinta sopimuksen ajaksi. Hintaa ei siis voi sopimuksen voimassaoloaikana korottaa. Hinta- ja vuokratasohan täällä on noussut, kun talous tällä alueella on noussut keskivertoa enemmän. Vuokranantajan edustajalta tuli sitten uusi vuokratarjous korotettuine hintoineen keväällä. Katselimme siinä pikaisesti vähän muuta tarjontaa lähempää lapsen koulua, mutta emme varsinaisesti käyneet yhtään asuntoa sisältä katsomassa. Tarjolla olevat meille mahdolliset kun eivät hintatasoltaan tai varustetasoltaan olleet yhtään sen parempia kuin tämä nykyinenkään. Toisaalta taas muuttaminen ja kaikki organisointi ei kiinnostanut muutenkaan. Joten päätimme uusia sopimuksen tänne taas 12 kuukaudeksi. Muita vaihtoehtoja olisi ollut tehdä 6 kk:n sopimus (kuukausivuokra hieman korkeampi) tai jatkaa sopimusta toistaiseksi kuukausittain. Näitäkin siis täällä on mahdollista tehdä, mutta tällaisen sopimuksen hinta ainakin meille annetussa tarjouksessa oli yli 10 % kuukausittain kalliimpi kuin 12 kk:n sopimus. Määräaikaista vuokrasopimusta on täällä melko mahdotonta sitten myöskään keskeyttää ennen määräajan loppua. Tai siis ainakaan ilman sopimussakkoa tai sitä, että joutuu sen vuokran joka tapauksessa maksamaan. Jos vuokralainen lähtee kesken sopimuskauden, joutuu hän yleensä maksamaan asunnon vuokran siihen asti, kunnes uudet asukkaat on löytyneet (tai sopimuskausi loppuu).

Aiemmin on tullut kirjoiteltua sekä puhelinliittymistä että ongelmistamme tv-tarjoajan On-Demand -palvelun toimimisessa. Me otettiin alkuun pre paid -liittymät ja koska en halunnut sitoa puhelinliittymiämme tiettyyn operaattoriin ja hankkia kytkypuhelimia kahdeksi vuodeksi, jätettiin liittymien tarkastelu toistaiseksi ja pitäydyttiin pre paideissa. Viime keväänä kuitenkin operaattori, jolta meidän liittymät oli toi markkinoille "eurooppalaisen liittymämallin", eli toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen, jota ei ole kytketty puhelimeen, eikä määräaikaan. Vaihdettiin omat liittymämme sitten perheliittymäksi. Käytännössä hinta on edelleen hurjasti Suomen hintoja kalliimpi, mutta mitä useampi liittymä perheliittymään kytketään, sitä halvempi se uusin kytkettävä liittymä on (tai muistaakseni vakiomaksu kaikista lopuista, kun vähintään 3. liittymä). Meidän käytöllä järkevin sopimus on olla sellainen, jossa on rajaton data, tekstarit ja puhe. Tai nuo kaksi jälkimmäistä tulee yleensä sen jälkeen, kun on ottanut sen rajattoman datan. Täällä ei muutenkaan kannata ehkä ottaa noita rajoitettuja puheluita. Tai esimerkiksi tuo perheen teini ei kauheasti vielä soittele, mutta myös vastaanotetut puhelut (ja tekstarit joskus) kuluttavat sitä kiintiötä. Joten jos pitää saada myös kyseisestä numerosta kiinni, on hyvä muistaa se minuuttirajoja asettaessa. Ja tästä aiheesta olenkin saanut Suomessa asuvilta kavereilta jonkun verran kyselyitä, että "vieläkö täällä on se idioottimainen systeemi, että vastaanotetuista puheluista pitää maksaa". Ja vastaus on siis, että pääsääntöisesti kyllä, jos on minuutteihin perustuva hinnoittelu. Toisaalta, onko systeemi ihan niin idioottimainen, on jokaisen itse pääteltävissä. Täällä kännykkänumeron saa samalla suuntanumerolla kuin lankaliittymätkin, eli on liittymän omistajan asuinpaikan mukainen. Näin soittaja tietää edes vähän, mihin päin on soittamassa. Jos koko maassa olisi vain muutama kännykkänumeron suuntanumero, numerot todennäköisesti loppuisivat pian kesken ja toisaalta soittaja ei voisi yhtään haarukoida, että onko numeron omistaja New Yorkissa vai Havaijilta. Näissä paikoissa aikaero on kuitenkin 6 tuntia, joten saattaisi tulla ikäviä yöherätyksiä puolin ja toisin. Systeemiä rakennettaessa ei myöskään varmaan ole osattu varautua siihen, että joskus tulee ylipäätään kännyköitä, joten vapaita numeroita olisi vähän huono jostain tyhjästä nyhjäistä. Joten tähän on tottuminen. Lankapuhelimiahan täällä on edelleen paljon, sillä kännyköiden kuuluvuus ei ole aina mikään kaikkein paras. Ja mitä kauemmas mennään kaupungeista, sitä heikommaksi kentät yleensä menevät. Meiltäkin on tukiasemaan ilmeisesti sen verran matkaa, että meillä kännykät saattavat olla verkossa vaan lähellä ikkunoita ja paremman kuuluvuuden saa, kun menee pihalle puhumaan. Toistaiseksi emme itse ole kuitenkaan hankkineet mitään lankapuhelinta tai vastaavaa (sellaisen saisi kyllä esimerkiksi osaksi tv- ja kaapeliliittymää).

Niin, se tv-sopimus. Aikamme palvelun tarjoajan kanssa asiaa vääntäessämme puhelimitse tai chat-palvelun kautta meille kerrottiin, ettei meidän sopimukseemme edes kuulunut (enää?) On-Demand -palvelu, johon olimme tottuneet. No, tietty meille tarjottiin sitten liittymän muuttamista - kalliimmaksi tietty. Ja kun ei jaksettu säätää, niin otettiin se. Tosin se riivatun On-Demand ei sitten toiminut vieläkään. Aikamme väännettyämme joku huoltomies tuli vaihtamaan kaapeliboksimme ja johan alkoi pelittää. Nyt meillä on sitten määräajan taas HBO:n kanavatkin ja jotain urheilukanavia, joten meillä on vihdoin ns. maksutv-kanavia. Niiden tarpeellisuudesta ei sitten tiedä, mutta kait sieltä taas jossain vaiheessa tulee uudet tarjoukset, joihin voi päivittää. Ehkä jopa palvelutasossa alaspäin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti