Sivut

tiistai 19. helmikuuta 2013

High schooliin hakemista

Olishan tässä varmaan ollut taas vaikka mitä bloggailtavaakin, mutta viime ajat ovat menneet aika tiiviisti erilaisten high schoolin katalogien ja tilaisuuksien kanssa ihmetellessä. Kun ei itse tunne tätä koulujärjestelmää riittävästi, on tietoa saanut imeä eri lähteistä ihan kiitettävästi.

High schooliin siirtymiseen liittyen on ollut yhteensä 4 tilaisuutta. Ensimmäinen oli jo viime vuoden puolella, kun lapsen nykyisen koulun 8:n luokan vanhempainyhdistys oli pyytänyt high schoolin apulaisrehtorin puhumaan high schooliin siirtymisestä. Tammi-helmikuussa oli sitten kolme tilaisuutta. Yhdessä oli tämän kunnan molempien high schoolien 9. ja 10. luokan oppilaista koottu oppilaspaneeli, jossa oppilaat kertoivat opiskelustaan high schoolissa ja heille voi esittää kysymyksiä. High schoolit myös järjestivät infotilaisuuden, joista menimme tilaisuuteen sinne kouluun, johon tuo lapsi on menossa. Sitten oli vielä lapsen omalla koululla ELL-oppilaiden vanhemmille tarkoitettu tilaisuus, jossa selviteltiin vielä tarkemmin erilaisia high schoolin ja myös collegen vaatimuksia.

Ja kyllä kirjoitan ihan tarkoituksella aina high school, enkä lukio, sillä täällä periaatteessa kaikki käyvät high schoolin (elleivät sitten keskeytä sitä). Eli ainakaan täällä Kaliforniassa ei ole toisella asteella jakoa lukion ja ammatilliseen oppilaitokseen, vaan kaikki tosiaan menevät high schooliin. Siellä sitten voi toki valita itselleen vähän haasteellisemman ja akateemisemman ohjelman tai keskittyä enemmän vaikka ammatillisiin aineisiin. Tosin tuo koulu, mihin lapseni menee, on hyvin vahvasti painottunut akateemisiin aineisiin, sillä tällä alueella on nämä ns. hyvät koulut, joka tarkoittaa, että myös suoritukset ovat hyviä ja toisaalta ainakin osalla oppilaista paine kotoa melkoinen hyviin suorituksiin. Jos koko USA:n yksityiskouluja ei lasketa, niin tuo lapseni tuleva high school on tämän maan 20 parhaan julkisen high schoolin joukossa, siis oppilaiden SAT-kokeiden ja muiden saavutusten kautta mitattuna.

Siksi tässä onkin saanut itselle vähän harmaita hiuksia, että onnistuu valitsemaan lapselle sopivan opintopolun, joka ei käy liian haastavaksi. Samalla kuitenkin pitäisi huolehtia siitä, että neljän vuoden aikana tulee suoritettua kaikki kunnan vaatimuksen high schoolin päästötodistuksen saamiseksi ja suoritettua kaikki ne kurssit, jotka vaaditaan Kalifornian julkisiin yliopistoihin (/ collegeihin) pääsemiseksi. Aikani näitä ihmeteltyäni kasasin molemmat vaatimukset yhteen taulukkoon: 

A-G -vaatimukset (college)
High school -diplomi vaatimukset Collegeen vaadittavat (UC, CSU) Molemmat vaatimukset täyttävä
a Historia 4 2 (maailmanhistoria, USA:n historia) 4
b Englanti 4 4 (vain yksi ELL-kurssi) 4
c Matematiikka 3 (sisältäen algebran ja geometrian) 3 (min. -> algebra 2), suositus 4 (calculus) 3 (4)
d Luonnontieteet 2 (biologia ja fysiikka) 2, suositus 3 (myös kemia) (kaikki ELL-kurssit hyväksytään) 2 (3)
e Vieras kieli Taso 2 (= yleensä 2 vuotta) Taso 2, suositus 3 (samaa kieltä) 2 (3)
f Taideaineet 1 1 1

Ammatilliset aineet (Career Technical Education) 1 0 1

Liikunta 2 0 2

Elämänhallinta (Living Skills) 0,5 0 0,5
g Valinnaiset, 2,5
2,5

joista collegeen valmistavat
1 (esim. kemian kurssi täyttää tämän vaatimuksen)

Keskusteltuani rehtorin ja opinto-ohjauksesta vastaavan vararehtorin ja ELL-opetuksesta vastaavan opettajan kanssa, huomasin, että ei tässä ihan kauheasti ensimmäisenä vuonna ole liikkumavaraa. Käytännössä pakolliset 5 ainetta ja 2 valinnaista, joista toisen on hyvä olla vieras kieli, jotta varmasti ehtii tasolle 3 asti ennen high schoolin loppua. Aineiden valinnan lisäksi on sitten vielä se tasovalinta. Näistä osan tekee koulu ja osan oppilas huoltajineen. 9. luokan biologiassa on 3 tasoa, joista suurin osa kuulemma valitsee keskimmäisen tason. 3. taso alkaa olla jo suhteellisen vaativa ja teettää töitä enemmän. Matematiikassa linjoja on kait periaatteessa kokonaisuudessaan viisi, mutta alinta linjaa ei tässä kunnassa edes opeteta. Matikanopettaja antaa suosituksensa kurssista, mihin oppilas menee. Opettaja voi myös suositella kesäkoulua, jonka avulla voi hypätä seuraavalle kurssitasolle. Englannissa on myös 2 eri tasoa, mutta minun lapseni menee ELL-opettajan mukaan eräänlaiselle silta-kurssille, joka ei vielä ole normaalienglantia, mutta ei varsinaisesti ELL-englantiakaan. Tämä kurssi on ainoa ELL-ryhmän kurssi, joka hyväksytään collegen vaatimuksiin suoritetuista englannin kursseista.

Näiden lisäksi voisi sitten vielä ilmoittautua urheilujoukkueisiin, jotka kokoontuvat koulun jälkeen päivittäin. Lajit ovat jakautuneet syksy-, talvi- ja kevätlajeihin ja urheilujoukkueeseen osallistumalla voisi saada aina kyseisen kauden liikuntatunnin vapaaksi (kunhan on läpäissyt ensin kunto- ja uimatestit). Tällä hetkellä näyttää, että työmäärä on jo tällaisenaan melkoinen, joten urheilujoukkueita pitää pohtia vasta myöhemmin, kun näkee, miten vuosi lähtee kulkemaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti